Vragen van onze klanten
- ‘We krijgen te maken met toenemende complexiteit van de zorg, een nieuwe zorgbegrip, nieuwe technologie, kwaliteits- en volumenormen en kostendruk. Wat betekenen deze ontwikkelingen voor onze organisatie en hoe kunnen we op deze ontwikkelingen inspelen?’
- ‘Wij willen onze organisatie toekomstbestendig maken en onze marktpositie verstevigen.’
- 'Voor delen van onze zorg kunnen we niet alleen verder. Hoe en met wie gaan we samenwerken?'
- ‘Welke cliënten of patiëntcategorieën moeten we vooral bedienen en hoe kunnen we ons beter onderscheiden?’
- ‘Hoe houden we ook op langere termijn onze organisatie financieel gezond?’
Na jaren van fusies en overnames en de bijbehorende schaalvergroting van zorgorganisaties, zien we dat organisaties op zoek zijn naar focus en vereenvoudiging. Zij willen zich kunnen onderscheiden. Deze wens leidt tot nieuwe ordeningen, scherpere portfolio’s en tot het ontvlechten van organisatieonderdelen die zelfstandig willen verdergaan.
Onze visie over Strategie
Een strategietraject bestaat, zoals wij dat zien, uit een combinatie van drie benaderingen. Een zingevingsbenadering, waarbij een inspirerend toekomstbeeld wordt ontwikkeld, een rationele benadering, waarbij op basis van betrouwbare informatie waaronder analyses van relevante data de juiste keuzes worden gemaakt en een politieke benadering, waarbij rekening wordt gehouden met de interne en externe belangen en de machtsverhoudingen.
Op welke benadering het accent ligt, hangt af van de strategische opgave. Gaat het om het scherp stellen en bijsturen van het speelveld ('strategische herordening'), om daadwerkelijke vernieuwing en snoeien om te groeien ('strategische ontwikkeling')? Of is een fundamentele herbezinning op de toekomst van de organisatie aan de orde (‘strategische vernieuwing’)?
Onze ondersteuning is divers en varieert in duur en intensiteit. Van het begeleiden van een eendaagse strategische conferentie tot het regisseren van een diepgaand strategietraject van enkele maanden. We denken mee met een kleine stuurgroep, maar organiseren ook ‘large group’ interventies. We bevorderen het creatieve en vernieuwende denken.
We hebben positieve ervaring met het concentreren van het strategietraject binnen een goed voorbereid, intensief programma van twee tot drie aaneengesloten dagen waardoor de doorlooptijd sterk ingekort wordt.
Strategie is mensenwerk. Uiteindelijk gaat het er om de gedachtevorming en de dialoog te organiseren over een strategische vraagstelling. Het is verrijkend om daar naast interne actoren ook belanghebbenden rondom de organisatie uitdrukkelijk een rol in te geven. Wij geloven niet in een van bovenaf opgelegde strategie. Welke vorm we ook kiezen, strategie heeft pas impact als het concreet en inspirerend is, als het aansluit bij de werkelijkheid van de organisatieleden, authentiek is en arbitreert bij het maken van keuzes. Een doordachte en passende aanpak is daarvoor een vereiste.
Wij dagen onze klanten uit om hun kernwaarden en ambities tot leven te brengen: wie ben je en wie kan je zijn? We gaan daarbij uit van co-creatie tussen medewerkers onderling en de adviseur. Wij zorgen voor inspiratie en houden het graag compact en concreet. Onze aanpak komt voort uit de strategische opgave. We gebruiken data-analyses, gericht en als onderdeel van het strategische proces.
Praktijkverhalen over Strategie
-
Veel strategietrajecten vandaag de dag lijken een hoog rationeel analytische insteek te hebben. SWOT-analyses, benchmarks, concurrentieanalyses et cetera. Dit levert dikke rapporten en een veelheid aan data op. Vaak ziet men vervolgens door de bomen het bos niet meer...
-
Fundamentele keuzes voor groot algemeen ziekenhuis
‘We willen een strategische beleidsvisie ontwikkelen waarmee we proactief anticiperen op de ingrijpende ontwikkelingen waar we mee te maken hebben.’ -
Herontwerp van ggz-organisatie
‘Meer mensen weten meer’, met dat als uitgangspunt wilde een ggz-organisatie een strategie formuleren die verduidelijkte hoe de organisatie verder te ontwikkelen in het licht van de veranderingen in de ggz. -
Naar zelfsturing bij gehandicaptenzorg
Evenals vele andere organisaties in de zorg ging ook deze VG-organisatie over tot 'zelfsturing'. De hardware (structuur, resultaatverantwoordelijkheden en nieuwe systemen) was redelijk snel bedacht. De software (onder andere leidinggevende stijl en andere mores) was ingewikkelder.
Publicaties
-
boek
Bundel van drie bureaupublicaties
Deze bundel van drie boekjes gaat over drie belangrijke besturingsniveaus in organisaties: de governancevraagstukken in de top, de ontwikkeling van het middenmanagement en het creëren van competente teams aan de basis.
-
boek
Middenmanagement ontwikkelt
Het middenmanagement vervult een sleutelrol in de organisatie. Het zorgt voor de verbinding van strategie naar uitvoering, geeft leiding aan het eigen organisatieonderdeel en voorziet ook in de horizontale samenhang...
-
boek
Als de markt binnenkomt
'Als de markt binnenkomt' verkent de effecten van marktwerking in de zorgsector. Het beschrijft de kenmerken van een markt en gaat in op de vraag in hoeverre marktwerking in de gezondheidszorg mogelijk is. Geconstateerd wordt dat een vliegwiel in gang is gezet dat zich voorlopig niet laat stoppen. Zorgverlenen is tot... -
boek
Big is beautiful, IF ...
‘Big is beautiful IF .....’ gaat in op het verschijnsel van schaalvergroting van organisaties; een verschijnsel waar we al jaren mee geconfronteerd worden. De rationele motieven voor schaalvergroting zijn gemakkelijk te formuleren. Voor de medewerker en de klant zijn de beoogde voordelen niet vanzelfsprekend. Vandaar dat ook, of juist grote, organisaties... -
boek
www.homo-zappens.nl
"www.homo-zappens.nl" beschrijft de gevolgen van de globalisering en informatisering voor organisaties en individuen. De toekomstige netwerksamenleving wordt beschouwd vanuit het perspectief van Manuell Castells. De auteurs zijn nagegaan hoe informatietechnologie en organisaties zich in hun onderlinge samenhang ontwikkelen. Zij verkennen het verschijnsel netwerk en de essenties van netwerkmanagement. Tot slot beschrijven... -
artikel
Sturen met ZZP's
De ouderenzorg in Nederland is aan verandering onderhevig. Kleinschalig wonen, vraaggericht werken, de normen verantwoorde zorg en certificering om kwaliteit van zorg aan te tonen zijn steeds terugkerende onderwerpen. Naast deze aspecten die vooral gaan over de kwaliteit van zorg, is de financiering van de zorg een belangrijk onderwerp. De geleidelijke... -
artikel
Formulezorg: een mooie oude wijn
Organisaties waarvan niet bekend is welke meerwaarde ze hebben ten opzichte van andere aanbieders zullen het in een competitieve omgeving moeilijk hebben. Grote concerns die geen herkenbare bindende waarden hanteren, zullen moeite hebben om de meerwaarde tot uitdrukking te brengen. Zie daar twee argumenten voor formulezorg. Formulezorg is een hulpmiddel om... -
boek
Onze Buren
'Onze Buren' beschrijft een succesvol voorbeeld van wijkgerichte samenwerking, waarbij instellingen en bewoners samen werken aan de leefbaarheid in de wijk. Aanpak van overlastsituaties is de eerste stap. Politie, woningcorporatie, GGZ en andere partijen zien overlast als een hulpvraag en werken nauw samen in de bestrijding daarvan. Cliënten maken niet alleen...