Vragen van onze klanten
- ‘We krijgen te maken met toenemende complexiteit van de zorg, een nieuwe zorgbegrip, nieuwe technologie, kwaliteits- en volumenormen en kostendruk. Wat betekenen deze ontwikkelingen voor onze organisatie en hoe kunnen we op deze ontwikkelingen inspelen?’
- ‘Wij willen onze organisatie toekomstbestendig maken en onze marktpositie verstevigen.’
- ‘Welke cliënten of patiëntcategorieën moeten we vooral bedienen en hoe kunnen we beter inspelen op de behoeften van deze patiënten en op thema’s als zelf- en samenredzaam?’
- ‘Hoe houden we ook op langere termijn onze organisatie financieel gezond?’
Na jaren van fusies en overnames en de bijbehorende schaalvergroting van zorgorganisaties, zien we dat organisaties op zoek zijn naar focus en vereenvoudiging. Zij willen zich kunnen onderscheiden. Deze wens leidt tot nieuwe ordeningen, scherpere portfolio’s en tot het ontvlechten van organisatieonderdelen die zelfstandig willen verdergaan.
Onze visie over Strategie
Een strategietraject bestaat, zoals wij dat zien, uit een combinatie van drie benaderingen. Een zingevingsbenadering, waarbij een inspirerend toekomstbeeld wordt ontwikkeld. Een rationele benadering, waarbij op basis van betrouwbare informatie de juiste keuzes worden gemaakt. En een politieke benadering, waarbij rekening wordt gehouden met de interne en externe belangen en de machtsverhoudingen.
Op welke benadering het accent ligt, hangt uiteraard af van de strategische opgave. Gaat het om een herordening of actualisatie van de organisatie? Wordt de organisatie geconfronteerd met veranderingen in de omgeving die om een duidelijk antwoord vragen? Of is een fundamentele herbezinning op de toekomst van de organisatie aan de orde? Het ‘vooruitvinden’ van de organisatie.
Onze ondersteuning is divers en varieert in duur en intensiteit. Van het begeleiden van een eendaagse strategische conferentie tot het regisseren van een diepgaand strategietraject van enkele maanden. We kunnen meedenken met een kleine stuurgroep, maar ook ‘large-group’ interventies organiseren. We willen in ieder geval het creatieve en vernieuwende denken bevorderen. We krijgen veel positieve reacties op het concentreren van het strategietraject binnen een goed voorbereid, intensief programma van twee tot drie aaneengesloten dagen.
Strategie is mensenwerk. Uiteindelijk gaat het er om de gedachtevorming en de dialoog te organiseren over een strategische vraagstelling. Het is verrijkend om daar belanghebbenden rondom de organisatie uitdrukkelijk een rol in te geven. Wij geloven niet in een van bovenaf opgelegde strategie. Welke vorm we ook kiezen, strategie heeft pas impact als het concreet en inspirerend is, als het aansluit bij de werkelijkheid van de organisatieleden. Een doordachte en passende aanpak is daarvoor een vereiste.
Wij dagen onze klanten uit om hun kernwaarden en ambities tot leven te brengen: wie ben je en wie kan je zijn? We gaan daarbij uit van een co-creatie tussen medewerkers onderling en de adviseur. Wij zorgen voor inspiratie en houden het graag compact en concreet. Onze aanpak komt voort uit de strategische opgave. We gebruiken wel data-analyses, maar alleen gericht en als onderdeel van het strategische proces.
Praktijkverhalen over Strategie
Publicaties
-
boek
Vooruitvinden
Een set van 36 kaarten. Op elke kaart komt aan beide zijden een thema aan bod, aan de hand van een praktijkvoorbeeld, theorie, citaten, tips en ideeën.
-
boek
Als de markt binnenkomt
'Als de markt binnenkomt' verkent de effecten van marktwerking in de zorgsector. Het beschrijft de kenmerken van een markt en gaat in op de vraag in hoeverre marktwerking in de gezondheidszorg mogelijk is. Geconstateerd wordt dat een vliegwiel in gang is gezet dat zich voorlopig niet laat stoppen. Zorgverlenen is tot... -
boek
Big is beautiful, IF ...
‘Big is beautiful IF .....’ gaat in op het verschijnsel van schaalvergroting van organisaties; een verschijnsel waar we al jaren mee geconfronteerd worden. De rationele motieven voor schaalvergroting zijn gemakkelijk te formuleren. Voor de medewerker en de klant zijn de beoogde voordelen niet vanzelfsprekend. Vandaar dat ook, of juist grote, organisaties... -
boek
www.homo-zappens.nl
"www.homo-zappens.nl" beschrijft de gevolgen van de globalisering en informatisering voor organisaties en individuen. De toekomstige netwerksamenleving wordt beschouwd vanuit het perspectief van Manuell Castells. De auteurs zijn nagegaan hoe informatietechnologie en organisaties zich in hun onderlinge samenhang ontwikkelen. Zij verkennen het verschijnsel netwerk en de essenties van netwerkmanagement. Tot slot beschrijven... -
artikel
Sturen met ZZP's
De ouderenzorg in Nederland is aan verandering onderhevig. Kleinschalig wonen, vraaggericht werken, de normen verantwoorde zorg en certificering om kwaliteit van zorg aan te tonen zijn steeds terugkerende onderwerpen. Naast deze aspecten die vooral gaan over de kwaliteit van zorg, is de financiering van de zorg een belangrijk onderwerp. De geleidelijke... -
artikel
Formulezorg: een mooie oude wijn
Organisaties waarvan niet bekend is welke meerwaarde ze hebben ten opzichte van andere aanbieders zullen het in een competitieve omgeving moeilijk hebben. Grote concerns die geen herkenbare bindende waarden hanteren, zullen moeite hebben om de meerwaarde tot uitdrukking te brengen. Zie daar twee argumenten voor formulezorg. Formulezorg is een hulpmiddel om... -
boek
Onze Buren
'Onze Buren' beschrijft een succesvol voorbeeld van wijkgerichte samenwerking, waarbij instellingen en bewoners samen werken aan de leefbaarheid in de wijk. Aanpak van overlastsituaties is de eerste stap. Politie, woningcorporatie, GGZ en andere partijen zien overlast als een hulpvraag en werken nauw samen in de bestrijding daarvan. Cliënten maken niet alleen...