header

Nummer 32 | mei 2024

header

Geachte ,

Hierbij ontvangt u onze digitale nieuwsbrief waarin u actuele informatie vindt over publicaties en dienstverlening van ons bureau. Klik op een kopje of 'lees verder' om het volledige artikel op onze website te lezen.



Artikel
Thematisch organiseren leidt tot nieuwe verhouding tussen management, bestuur en medische staf

In de ziekenhuizen die inmiddels thematisch georganiseerd zijn is er een spannende rolverdeling tussen duaal management van organisatie-eenheden, het ziekenhuis en de medische staf. Onderlinge helderheid en overeenstemming daarover zijn belangrijk om het spel goed te spelen en elkaar in positie te houden. De wijze waarop die verhoudingen eruitzien hangt vooral samen met de vraag hoe het ziekenhuis en de medische staf aankijken tegen de gezamenlijke besturing van het ziekenhuis. In dit artikel gaan we in op de verschillende modellen.

 

Lees verder

Energieke samenwerking in netwerken van vakgroepen en ziekenhuizen

In alle ziekenhuizen staat netwerksamenwerking op de agenda, vooral in de zorgketen met de regiopartners en op de medisch specialistische as. De aanleidingen daarvoor zijn overwegend de volumenormen voor ingrepen, doelmatigheid (bijvoorbeeld laboratoria) en behoud van functies vanwege schaarste aan professionals. Als we naar het Integraal Zorgakoord (IZA) kijken mogen we verwachten dat netwerksamenwerking in de komende jaren verder gaat toenemen.

Lees verder




Praktijkverhaal
Integratie specialismen van twee ziekenhuizen

Twee perifere ziekenhuizen liggen op redelijke rijafstand van elkaar; het ene ziekenhuis (STZ-ziekenhuis) is tweemaal zo groot als het andere. Het kleinere ziekenhuis kampt met het aantrekken van specialisten en kan een van de vitale klinische functies daardoor niet meer zelfstandig in de lucht houden. Afgesproken wordt om gezamenlijk te verkennen of de specialisten (in dienstverband) een vakgroep kunnen vormen met de verantwoordelijkheid voor de klinische functie op beide locaties. Lees verder


Vooraankondigingen
Appetizer boekje 'Besturen ten tijde van zorgtransformatie'


'Besturen ten tijde van zorgtransformatie', hoe is dat anders dan besturen ten tijde van alle eerdere veranderingen in het zorgsysteem? En/dus waarom moet daar een apart boekje over komen? Aan leiders van organisaties waar het (personele) schaarsteprobleem inmiddels is doorgedrongen, hoef je dit niet uit te leggen. Die ervaren het dagelijks. Aan anderen, waar de schaarstegolf nog minder voelbaar aanwezig is aan de bestuurstafel, blijkt het lastig uit te leggen.

Lees verder


Bestuurswisselingen in ziekenhuizen van 2010 tot en met 2022 in beeld gebracht


“Het bestuursduo dat er zat heeft heel goed werk gedaan! Maar ‘de 2e man’ kon elders voorzitter worden. Hoewel we het hadden kunnen zien aankomen waren we toch niet goed voorbereid en duurde het lang voordat we een opvolger vonden. Om de tijd te overbruggen hebben we een interim bestuurder ingeschakeld.”

Lees verder



Divers
Word jij onze nieuwe collega?

Ben jij de ervaren organisatieadviseur die graag bestuurders, professionals en managers in de zorg wil bijstaan bij complexe samenwerkings-, besturings- en organisatievraagstukken? Vind je het leuk om dat te doen vanuit een hecht en professioneel team van collega’s? Vind je het belangrijk om te blijven leren en ontwikkelen, als adviseur en als mede-eigenaar van het bureau?

Lees verder



Guus de Vries verlaat dev organisatieadviseurs

Dit jaar is onze collega Guus de Vries gestopt als partner en met pensioen gegaan. In april hebben we op passende wijze afscheid van hem genomen.

Lees verder

Wij zijn verhuisd

Nieuw adres:
Sint Jorisstraat 15
5211 HA 's-Hertogenbosch






Bezoek voor meer informatie onze website:
www.damhuiselshoutverschure.nl

Colofon
Deze nieuwsbrief is een uitgave van
dev organisatieadviseurs.
Uw opmerkingen en reacties zijn van harte welkom via onderstaande contactgegevens.

Contact
Sint Jorisstraat 15
5211 HA 's-Hertogenbosch
Telefoon 073 612 45 45
bureau@devoa.nl
Afmelden
Om u af te melden voor deze nieuwsbrief. Klik hier