Afbeelding

Verbinden en loslaten

Organiseren vanuit het primaire proces

Prijs
10,-

bestel online

De trend om het in de zorg beter te doen gaat onmiskenbaar door. Daarbij worden meters gemaakt en missers begaan. Zorgaanbieders zijn terecht trots op een behaald kwaliteitscertificaat of een hoge benchmarkscore. We kennen echter ook de verhalen van patiënten en cliënten die zich aan hun lot overgeleverd voelen en onvoldoende gehoord in hun persoonlijk verhaal en emoties. Hun gevoel van machteloosheid wordt gedeeld door degenen die betrokken zijn bij die zorg. In een drietal conferenties met professionals, managers en bestuurders hebben de auteurs van dit boekje aan de hand van casuïstiek geprobeerd antwoorden te vinden op de vraag hoe zorgaanbieders hun zorgvuldig geformuleerde waarden en ambities ook echt in praktijk kunnen brengen.

Het is, zo is de conclusie, een kwestie van ‘verbinden en loslaten’. De kwaliteit van verbindingen en relaties is cruciaal. Zowel in de zorg als in de besturing van de organisatie. De relatie tussen klant en professional is daarbij richtinggevend. Die relatie vormt het hart van de organisatie. Goede relaties en de verbindingen geven ruimte. Verbindingen tussen besturingsniveaus, verbinding tussen missie, strategie en uitvoering: doen wat bedoeld is. Ruimte geven om ervoor te zorgen dat de professional kwaliteit kan leveren in de relatie met de individuele klant en zijn of haar unieke verhaal.

 

Inhoudsopgave

  1. De wijze lessen van het houthakkertje
    • Een herkenbaar praktijkvoorbeeld
    • Presentie en distantie
    • Omslag in denken
    • Meer transactioneel dan positioneel
    • Vraagstelling
    • Lerenderwijs kennisdelen en -creeren op weg naar een transactionele organisatiepraktijk
  2. Klant en professional samen centraal
    • Dilemma's in het primaire proces
    • Analysekaders en kijkrichtingen voor het interactieproces
    • Perspectieven voor ontwikkeling en verbetering
  3. Teamcompetenties: sleutels voor kwaliteit
    • Teams: steunpilaren of acchilleshiel
    • Het ontwerpen van teams en valkuilen bij de implementatie
    • Het ontwikkelen van teamkwaliteit; vier aandachtspunten
    • Bewust en systematisch op teamkwaliteit sturen
    • Samenvatting
  4. Leidinggen op het eerste niveau
    • De leidinggevende als spelverdeler
    • Complicaties rond het eerste besturingsniveau
    • Het beheersingsdenken als onderliggend probleem
    • Oplossingsrichtingen
    • Wat betekent dit voor de rol en bijdrage van de leidinggevende?
    • De competenties van de leidinggevende
    • Tot slot
  5. De bestuurder
    • Marktwerking: meer of beter
    • Verbinding tussen bestuurder en primair proces onder druk
    • Waarden als baken
    • Ruimte bieden voor varieteit
    • Loslaten en verbinden
  6. De Afronding en aanbevelingen
    • Aanbevelingen voor professionals en teams
    • Aanbevelingen voor operationeel leidinggevenden
    • Aanbevelingen voor bestuurders

Auteur(s)

Gerrit Damhuis, Peer Elshout, Hemmo Huijsmans, Robert Paquay, Marieke van Sambeeck, Kees Verschure, Guus de Vries

Onderwerp(en)

besturing

Beknopte specificaties

Uitgever
dev
ISBN-nummer
978-90-812560-1-8
Jaar van uitgave
2007
Omvang
129 blz

Meld u aan voor onze nieuwsbrief



Er is nog ruimte voor twee deelnemers aan de training mediationvaardigheden voor zorgbestuurders op 29 en 30 augustus. Klik hier voor meer informatie.
Deel deze pagina